26-01-2017
Projekt strony a pozycjonowanie
Techniczne

Jak zaprojektować stronę pod kątem pozycjonowania

Jeżeli chcesz, aby Twoja strona cieszyła się popularnością, musisz zadbać o to, aby uzyskiwała wysokie wyniki w wyszukiwarkach internetowych i była atrakcyjna dla użytkowników. Warto zatroszczyć się o wszelkie elementy, które pozwolą uzyskać dobrą widoczność w wynikach wyszukiwarki na etapie tworzenia szablonu serwisu internetowego, aby w przyszłości uniknąć ewentualnych problemów w promowaniu serwisu w sieci, a w szczególności wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych. W trakcie projektowania szablonu serwisu należy mieć na uwadze kilka istotnych kwestii, dzięki którym strona będzie m.in. sprawniej indeksowana przez roboty sieciowe czy zyska możliwość pojawienia się na lepszych pozycjach w wynikach wyszukiwarek. Poniżej najważniejsze, naszym zdaniem elementy, o które należy zadbać podczas projektowania szablonu.

Nawigacja

To bardzo istotny element dla użytkowników i robotów wyszukiwarek. Pamiętaj, aby odnośniki do najważniejszych stron pojawiały się na wszystkich podstronach witryny w menu głównym. Jeżeli serwis jest duży, postaw na menu rozwijane lub dodatkowe boczne, które ułatwi poruszanie się po stronie i będzie kierowało użytkowników oraz roboty wyszukiwarek do następnych poziomów w strukturze strony. Właściciele sklepów powinni zadbać o odnośniki do nowości w ofercie i podkategorii. Poza tym, że użytkownicy będą mieli łatwy dostęp do tych stron, roboty wyszukiwarek będą szybciej indeksowały nowe produkty czy zmiany w ofercie w bardziej zagnieżdżonych kategoriach. Wskazane jest umieszczane ścieżki, czyli tzw. nawigacji okruszkowej (bread crumbs), która nie tylko usprawnia nawigacje użytkowników, ale może być interpretowana przez roboty wyszukiwarek po oznaczeniu danymi strukturalnymi.

Nagłówki

Nagłówki są niezwykle istotne. Poza tym, że nagłówek pierwszego poziomu (H1) z reguły się wyróżnia na stronie, powinien zawierać nazwę produktu, kategorii, podstrony lub tytuł wpisu – wszystko zależy od typu serwisu. Wskazane, aby ten rodzaj nagłówka pojawił się na danej stronie tylko raz. Wyjątkiem jest strona typu one-page. Tutaj nagłówków H1 może być więcej, ale należy pamiętać o tym, by były one umieszczone we właściwych znacznikach HTML5, które będą dzielić dokument na tematyczne sekcje.

Treść

Content to ten element, o którym nie można zapomnieć przy projektowaniu strony. Elementy graficzne są prawie tak istotne, jak tekst, który powinien być atrakcyjny dla użytkownika i unikalny wewnątrz serwisu i poza nim. Ważne, żeby przyciągał uwagę odbiorcy i zawierał przydatne dla niego informacje. Należy zadbać o to, aby produkty bądź usługi były właściwie opisane. Najważniejsze korzyści czy cechy możesz umieścić w liście wypunktowanej, tabeli czy na infografice. Nie zapominaj o stronie głównej, która jest jedną z najważniejszych, jak nie czasami najważniejszą stroną serwisu – szczególnie, jeśli jest to strona typu one-page. Istotne jest to, aby strona główna zawierała jak najbardziej wartościowy content, który będzie przyjazny dla użytkownika, a przy okazji angażował go w zapoznanie się z kolejnymi stronami serwisu. W tym celu można wykorzystać nagłówki, grafiki, zdjęcia i odpowiednie linkowanie do najważniejszych sekcji lub kategorii w serwisie. W zależności do typu serwisu na stronie głównej mogą zawierać się inne elementy, takie jak np. najnowsze artykuły, ogłoszenia czy produkty.

Układ strony

Najważniejsze elementy funkcjonalne serwisu powinny być zawsze widoczne. Dlatego warto zadbać o to, aby menu czy koszyk były dostępne na każdej stronie w tym samym miejscu. Należy również pamiętać o zasadzie ATF (above the fold), która mówi, że istotne treści powinny zawierać się na pierwszym ekranie strony, bez potrzeby przewijania strony, tak aby użytkownik mógł jednoznacznie ocenić, co znajduje się na stronie. Pod kątem SEO również jest ważne, aby wartościowa treść znajdowała się wysoko w strukturze strony.

Podsumowanie

Pamiętaj, że zmiany dokonywane na etapie tworzenia projektu mogą zaoszczędzić mnóstwo czasu i przyczynić się do zdobycia lepszych wyników w wyszukiwarce. Jeżeli nie jesteś pewien czy Twój serwis został poprawnie zaprojektowany lub nie posiadasz umiejętności, aby go odpowiednio zoptymalizować pod kątem SEO, skorzystaj z usług doświadczonej agencji, która w tym Ci pomoże. Grupa TENSE stawia na sprawdzone i skuteczne rozwiązania, które szybko przynoszą mierzalne efekty. Nie trać czasu na samodzielne testowanie rozwiązań i uczenie się na błędach. Twój serwis może osiągnąć sukces w Internecie znacznie szybciej niż myślisz. Zaufaj profesjonalistom!
Piotr Michalak, Grupa TENSE
Tagi: pozycjonowanie, grupa tense, seo