02-05-2017
Zacznij pozycjonować Twoją stronę
Techniczne

Zacznij pozycjonować Twoją stronę

Nie od dziś wiadomo, że marketing w Internecie potrafi zdziałać cuda. Firmy, które nadal dość opornie podchodzą do kwestii tego środka przekazu, mają coraz mniejsze szanse na odniesienie sukcesu. Na co dzień wszyscy korzystamy z sieci – tam możemy szybko znaleźć niezbędne nam w danej chwili informacje, odszukać położoną niedaleko restaurację z ulubioną kuchnią meksykańską czy sklep z artykułami, które mamy w planach zakupić. Chcąc znaleźć daną informację, produkt lub usługę w Internecie, korzystamy z wyszukiwarek stworzonych w taki sposób, by były w stanie zaproponować nam dokładnie to, czego szukamy. Analizują i oceniają one strony internetowe, ich treści i przydatność, tak by były trafną odpowiedzią na hasło bądź słowo kluczowe wpisane przez nas w oknie wyszukiwarki.

Najczęściej korzystamy z tych serwisów internetowych, które wyświetlane są na pierwszej stronie wyszukiwarki. Przeważnie dzięki dokładności wyszukiwarek któraś z nich zadowala nas na tyle, że nie musimy kontynuować poszukiwań – w efekcie rzadko trafiamy na drugą, a co dopiero którąś z kolei stronę wyników wyszukiwania. Co sprawia, że niektóre strony zajmują tak wysokie pozycje w rankingu wyszukiwarki i dzięki czemu mogą cieszyć się stale rosnącą liczbą użytkowników? Kluczem do sukcesu jest pozycjonowanie, o którym chcemy opowiedzieć Ci w tym artykule.

Chcemy pomóc Ci postawić pierwsze kroki w tematyce SEO, dzięki którym będziesz w stanie zwiększyć ruch na swojej (już istniejącej lub dopiero planowanej) stronie internetowej oraz zdobyć nowych użytkowników. Zaczynamy!  

1. Pierwszy krok – wybór domeny

Zakładając swoją stronę internetową, trzeba zdecydować się na domenę. Często nie myśli się wtedy o tym, że będzie miała ona dość duże znaczenie - rzutuje na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Czym się kierować? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na rozszerzenie i dobrze by było, gdyby odpowiadało ono obszarowi działalności – .com lub .eu będą dobrym rozwiązaniem dla firm o zasięgu międzynarodowym, natomiast .pl warto zarezerwować dla polskich serwisów. Oczywiście liczy się też to, co poprzedzi rozszerzenie - tu sprawdzą się krótkie, łatwe do zapamiętania nazwy (może to być chociażby nazwa Twojej firmy) lub słowa powiązana z tematyką lub ofertą serwisu. Można również przemyśleć rejestrację adresu w „lokalnych” rozszerzeniach np. waw.pl czy poznan.pl, kiedy nasza oferta trafia do Klientów ze ściśle określonego obszaru.  

2. Google Search Console (Google Webmaster Tools)

Po rejestracji domeny warto zweryfikować serwis w narzędziach Google dla Webmasterów. Google Search Console udostępnia wiele praktycznych funkcji oraz informacji na temat Twojej witryny. Jedno z ciekawszych zastosowań tego narzędzia dotyczy możliwości pobrania i zrenderowania strony serwisu, czyli zobaczenia, jak „widzi” ją Googlebot. Dodatkowo otrzymasz informację, kiedy zasoby będą niedostępne dla robota np. z powodu zablokowania ich w pliku robots.txt lub usunięcia ich z serwera.

GSC może być pomocne w analizie efektów pozycjonowania, znajdziesz tam informacje na temat ruchu, pozycji haseł i współczynniku konwersji.  

3. Google Analytics

Google Analytics to narzędzie, które pozwoli Ci dowiedzieć się czegoś więcej na temat zachowania użytkowników Twojej strony. Dzięki stosowaniu go będziesz miał dostęp do rozmaitych danych, w tym chociażby tego, ilu użytkowników aktualnie korzysta z serwisu. W zakładce „Pozyskiwanie” sprawdzisz, które kanały najskuteczniej generują ruch na stronie. Taka wiedza pomoże Ci opracować lepszą strategię marketingową, a nawet podpowie, o które strony należy zadbać, by zdobyć większe zainteresowanie użytkowników ofertą.  

4. Tytuł i opis strony

Chcąc zadbać o dobre pozycjonowanie witryny, nie może zapomnieć o opisie strony oraz jej tytule. To elementy widoczne w wynikach wyszukiwania – od nich zależy, czy użytkownik odwiedzi serwis. Opłaca się więc zwrócić uwagę na to, by tytuł i opis krótko i zwięźle nawiązywały do zawartości witryny oraz zachęcały użytkowników do kliknięcia w wynik. W title oraz description można zawrzeć dla nas słowa kluczowe.

Większość systemów CMS i E-Commerce umożliwia edytowanie title i description, dlatego warto zadbać o ich odpowiednie uzupełnienie w momencie dodawania nowych podstron, wpisów lub produktów w serwisie (warto postarać się o ich unikalność).  

5. Content

Aby zainteresować i zatrzymać użytkowników, musisz zadbać o to, by treść znajdująca się na Twojej stronie internetowej zachęcała do skorzystania z Twojej oferty. Na stworzenie jej warto poświęcić odpowiednio dużo czasu. Wartościowy i unikalny opis każdego z produktów lub usługi, blog z przydatnymi artykułami, rozbudowana zakładka „O nas” mogą okazać się bardzo skuteczne. Treści można dodatkowo urozmaicić grafiką, a najważniejsze informacje zawrzeć w tabeli czy infografice. Warto zwrócić uwagę na wartość merytoryczną zamieszczanych na stronie materiałów, tak by odpowiadały na zapotrzebowanie użytkowników.  

6. Nawigacja

Bywa, że mimo wszelkich starań umyka nam to, co najważniejsze, a mianowicie komfort użytkownika. Witryna powinna zostać zbudowana w taki sposób, aby każdy z gości naszego serwisu mógł za pomocą kilku kliknięć dotrzeć do tego, czego szuka – przy pomocy menu rozwijanego czy tzw. breadcrumbs. Więcej na ten temat znajdziesz w innym artykule zamieszczonym na naszym blogu: https://www.artnet.pl/blog/artykul/id/1. Przemyślana nawigacja pomoże w lepszej indeksacji przez roboty sieciowe nowych stron usług czy produktów.  

7. Rich Snipped, czyli elementy rozszerzone

Elementy rozszerzone widoczne w wynikach wyszukiwania służą wyróżnieniu najważniejszych informacji dla użytkownika. Mogą tam pojawiać się zdjęcia potraw w przypadku przepisów czy ceny i dostępność produktów. Takie informacje mogą dodatkowe zainteresować użytkowników i przekonać ich do odwiedzenia witryny, a tym samym pozytywnie oddziaływać na współczynnik klikalności.

W celu osiągnięcia takiego efektu, musisz oznaczyć wybrane elementy strony danymi strukturalnymi, które pozwolą na interpretacje informacji znajdujących się na stronie. Możesz również wykorzystać inny sposób np. przekazanie danych w formacie JSON. Wskazówki dotyczące wdrożeń danych strukturalnych można znaleźć na stronie schema.org. 

8. Link building

Popularne witryny internetowe często są polecane przez internautów na różnych forach, blogach lub serwisach branżowych. Umieszczone w sieci odnośniki mogą znacznie zwiększyć ruch na stronie i okazać się nieocenione w zdobywaniu nowych użytkowników. Jednak zanim zdobędziesz popularność, sam możesz zadbać o kilka wartościowych linków, które odeślą do Twego serwisu. Jak to zrobić?

Możesz skorzystać chociażby z katalogów firm, na których umieszczane są wizytówki różnych przedsiębiorców. Tu znowu warto zadbać o unikalność opisu – nie warto kopiować i powielać treści zwartych w Twoim serwisie lub wykorzystanych na innej stronie internetowej.

Inny sposób? Możesz poprosić partnera lub któregoś z klientów, aby umieścili w swoim serwisie odnośnik do Twojej witryny wraz z krótkim opisem usług, które możesz zaoferować (tu zwróć uwagę na to, by serwis tematycznie wiązał się z działalnością Twojej firmy – taki link będzie bardziej wartościowy).

Poza tym możesz polecać swoją firmę, udzielając się na forach i portalach branżowych.

9. Indeksowanie strony w Google

Skorzystałeś z naszych wskazówek i wprowadziłeś kilka zmian na swojej stronie, jednak jeszcze nie widzisz efektów? Cóż – zdarza się, że indeksowanie nowych stron lub zmian w Google trwa nawet do kilku dni i problem ten może dotyczyć zarówno małych witryn, jak i bardziej rozbudowanych serwisów. Aby nieco usprawnić proces indeksowania, możesz:
  • skorzystać z narzędzi Google Search Console (zakładka „Indeksowanie”),
  • stworzyć lub zaktualizować mapę strony i zgłosić ją w Google Search Console,
  • samodzielnie zgłosić nowe treści w Google za pomocą narzędzia Submit Url,
  • zadbać o linkowanie zewnętrzne,
  • zadbać o linkowanie wewnętrzne.
Teraz wiesz, jak rozpocząć pozycjonowanie, na jakie element warto zwrócić uwagę i jakie działania podjąć. Pamiętaj, że wszelkie zmiany, które wprowadzasz powinny być podyktowane wygodą i przydatnością dla użytkownika. To do ich potrzeb powinna zostać dostosowana witryna, dlatego na wstępie zwróć uwagę na treści, na komfort użytkowania strony i na wszelkie inne elementy w tym na np. meta znaczniki, które będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

Powodzenia!
Krzysztof Gregorczuk, Grupa TENSE
Tagi: pozycjonowanie, grupa tense, seo